In Nederland hebben een half miljoen mensen een voedselallergie. Voor een deel van hen heeft dit grote impact; zij kunnen in het ernstigste geval zelfs overlijden na blootstelling aan een allergeen. Ondernemers zijn ook bij onverpakte levensmiddelen verplicht om allergeneninformatie te verstrekken, maar in de praktijk gaat dit regelmatig fout.
Ruim de helft van ondernemers gingen de fout in
In 2023 heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) 6548 bedrijven in de horeca, ambachtelijke sector, retail en instellingen geïnspecteerd. Het doel van deze inspecties was om te controleren of zij voldeden aan de regelgeving voor onverpakte levensmiddelen. Hierbij bleek dat ruim de helft van de bedrijven de informatie niet, of niet op de juiste manier, verstrekte. De meest gemaakte (en meest kwalijke) fout was het volledig weglaten van informatie van de allergenen; 30,7% van de onderzochte bedrijven maakte zich hier schuldig aan. Daarnaast was in 16,5% van de gevallen de informatie wel mondeling, maar niet schriftelijk of digitaal beschikbaar. Tot slot ontbrak bij 12,3% van de bedrijven de trigger voor de consument om het personeel te vragen naar allergeneninformatie.
Horeca de grootste boosdoener
In de horeca lag het foutenpercentage het hoogst; daar was het percentage afwijkingen 51,8%. In de retail en bij ambachtelijke bedrijven constateerden de inspecteurs bij iets minder dan de helft van de bedrijven fouten, respectievelijk 46,0% en 44,8%. Bij zorginstellingen lag het percentage met 28,6% een stuk lager. Bij het constateren van een fout geeft de NVWA waarschuwingen of boetes. Ondanks deze maatregelen had één op de tien van de in 2023 gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog altijd niet op orde.
Schriftelijke of mondelinge vermelding allergenen
Hoe zit het ook alweer met allergenen? Op voorverpakte levensmiddelen moeten de allergenen vermeld worden in de ingrediëntenlijst, maar bij onverpakte levensmiddelen ontbreekt deze vaak. Ten eerste moet op de plaats van verkoop duidelijk worden vermeld waar de allergeneninformatie beschikbaar is, en altijd in de naaste omgeving van het levensmiddel. De informatie mag schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn, maar moet altijd vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar zijn. Als er écht geen andere opties zijn, mag de informatie ook mondeling worden gegeven. Voorwaarde hiervoor is wel dat de informatie altijd kan worden meegedeeld aan de consument voordat de aankoop plaatsvindt. Daarnaast moet de informatie altijd beschikbaar zijn voor personeel en inspecteurs. Tot slot moet er op de plaats van aankoop een vermelding zichtbaar zijn, waarbij de consument wordt verzocht zich te wenden tot het personeel.
Ondersteuning of een training nodig?
Kunnen wij je ondersteunen bij het beheer of de communicatie van allergenen in jouw bedrijf? Of heb je vragen hierover? Wij staan klaar om je te helpen en samen te zorgen voor een veilige en allergievriendelijke omgeving in jouw onderneming! Neem contact op via info@precon.group of +31 (0)30 – 65 66 010.
Jouw personeel training op het gebied van allergenen? Volg dan onze e-learning ‘omgaan met allergenen.