Wat is dat toch met specificatiebeheer? Het is en blijft een van de tijdrovendste en administratieve klussen op de kwaliteitsafdeling van bijna elk voedingsmiddelenbedrijf. Toch vergt het ook kennis en ervaring van de medewerker die verantwoordelijk is voor specificatiebeheer. Die kennis en ervaring is nodig om direct een goed ingevulde specificatie op te leveren. Maar ook om snel en gemakkelijk de juiste gegevens los te krijgen bij toeleveranciers.
Achterstallig onderhoud
Het is alom bekend, de klus om up-to-date te zijn én te blijven is enorm. En de hoeveelheid informatie die bij grondstof- en verpakkingsleveranciers opgevraagd dient worden, wordt niet minder, maar juist meer.
Veel van onze klanten laten weten te kampen met ‘achterstallig onderhoud’. Recepturen zijn aangepast, grondstoffen zijn vervangen, maar dat moet natuurlijk ook in de systemen worden bijgewerkt.
Naast de wettelijk verplichte informatie over receptuur, herkomst, allergenen en voedingswaarden, bevat een specificatie ook aanvullende informatie over het product, de verpakking en de distributie. Dat kunnen zijn organoleptische en microbiologische gegevens, maar ook type en gewicht van het verpakkingsmateriaal, voedselveiligheidscertificaten, keurmerken, VITAL-berekeningen of Nutri-Score. Gegevens die vaak bij derden opgevraagd moeten worden en ook vaak tijd en overtuiging vergen om boven water te krijgen.
Capaciteit
Het is dan ook geen verrassing dat veel van onze consultants worden ingezet bij de afdeling specificatiebeheer. Een extra paar handjes met directe focus op het specificatiebeheer kan ervoor zorgen dat de achterstand binnen korte tijd is weggewerkt.
Door de inzet van onze consultants voor specificatiebeheer bij zowel producenten als retailers, hebben zij ruime ervaring in diverse benodigde systemen, zoals ERP, Quasydoc, SIM, PIMDAM, PS in Foodservice en TraceOne. Maar bijvoorbeeld ook bij productaanmeldingen in GS1, BLK, SKAL of Rainforest Alliance.
Ook de wensen en eisen van de verschillende retailers zijn bekend bij onze consultants, waardoor de juiste gegevens worden opgevraagd én ingevuld en de specificatie niet eindeloos heen-en-weer hoeft te worden gestuurd tussen producent en retailer. Het betreffende protocol wordt direct toegepast.
Tijdelijk hulp nodig?
Onze consultants werken dagelijks aan de invoer en controle van specificaties. Dat kan zowel op locatie of op afstand, helemaal afhankelijk van de specifieke situatie. Door het grote aantal consultants met ervaring in specificatiebeheer hebben we snel iemand beschikbaar om ervoor te zorgen dat de achterstand wordt ingehaald en het specificatiebeheer weer helemaal up-to-date is!
Neem contact op via info@precon.group om de mogelijkheden te bespreken.