Compliance is het middel, niet het doel Compliance

Het belang van compliance in onze sector is groot. In de nasleep van een aantal voedselschandalen staan we voor de uitdaging het vertrouwen van de consument terug te winnen en vast te houden.

Bovendien is in onze samenleving steeds meer sprake van risicomijding, samen met globalisering versterkt dit de trend naar meer compliance. U wilt reputatieschade voorkomen en niet bij schandalen betrokken raken. En uw klant al helemaal niet.

Vandaar dat veel klanten van u eisen om aan kwaliteitsstandaarden te voldoen. En u vraagt dat weer van uw leveranciers. En ondertussen worden die standaarden bij iedere vernieuwing uitgebreider. Ook het aantal keurmerken neemt toe. Précon helpt u bij het managen van uw compliance en bij het maken van keuzes hierin.

Afspraak maken
Of bel NL +31 (0)30 65 66 010

Kwaliteitsstandaarden

Tijdens de jaren ‘90 was er een reeks spraakmakende internationale voedselveiligheidsschandalen, waaronder BSE, dioxine en listeria. Het vertrouwen van de consument in de voedingssector was laag. Binnen de voedingsindustrie was een groeiende auditmoeheid doordat supermarkten en merkfabrikanten fabrieken controleerden tegen hun talloze interne normen, elk afzonderlijk ontwikkeld. Bovendien stonden de prijzen onder druk; de supermarktoorlog brak uit.

Vandaar dat de CEO's van 's werelds grootste voedingretailers via hun netwerk afspraken om de krachten te bundelen: in mei 2000 werd het Global Food Safety Initiative (GFSI) opgericht. Deze stichting stelt benchmarkvereisten op waaraan de voedselveligheidsstandaarden dienen te voldoen. Van boer, producent, distributeur tot handelaar; ieder zijn eigen kwaliteitsstandaard.Naast GFSI is in Nederland nog een ander initiatief wat kwaliteitsstandaarden goedkeurt: Ketenborging.nl. Een initiatief van de Taskforce Voedselvertrouwen. De Taskforce heeft, in samenspraak met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), criteria voor private kwaliteitsschema’s opgesteld, die de private borging van de voedselveiligheid en vooral de voedselintegriteit moeten versterken.

GFSI koos voor de benchmarkbenadering omdat er al bestaande initiatieven waren. Het British Retail Consortium had al in 1998 haar eerste BRC-norm voor voedselveiligheid gepubliceerd. De Duitse en Franse retailers waren al begonnen samen te werken aan de International Food Standard (IFS) en het Food Marketing Institute, de Trade Association voor de Noord-Amerikaanse retailers, ontwikkelden hun Safe Quality Food (SQF) -standaard.

Momenteel zijn er 3 standaarden die zowel door GFSI als door Ketenborging.nl zijn goedgekeurd voor de levensmiddelenindustrie: BRC, IFS en FSSC 22000. Deze FSSC 22000 is een Nederlands initiatief en kent, relatief, de meeste keuzevrijheid in de uitvoering van de regels. Al deze standaarden hebben versies voor andere sectoren, zoals logistiek en verpakking.

Veelgestelde vragen

Is het hebben van een kwaliteitsstandaard verplicht?
In Europese verordeningen en Nederlandse Warenwetgeving is vastgelegd dat bedrijven verplicht zijn te werken met een voedselveiligheidssysteem. De NVWA ziet hier in Nederland op toe. Het hebben van kwaliteitsstandaarden is geen (wettelijke) verplichting. Echter, in veel gevallen stellen uw klanten het hebben van een kwaliteitsstandaard verplicht.
Wat moet ik doen om te kunnen certificeren volgens een van de standaarden?
Wanneer u een keuze heeft gemaakt te certificeren volgens een van de standaarden, komt een consultant van Précon bij uw bedrijf inventariseren wat nodig is om te komen tot certificering. Na afloop ontvangt u een rapport van deze zogenaamde nulmeting, waarin duidelijk is beschreven welke stappen nog genomen moeten worden. Précon kan ook ondersteunen bij de uitvoering van de nog te nemen stappen.
Kan Précon mij helpen een kwaliteitsstandaard te implementeren?
Ja, bij Précon bent u aan het juiste adres. Wij hanteren geen standaard aanpak, maar geloven dat ieder bedrijf uniek is en daarom een unieke aanpak nodig heeft. Lees hier meer over onze aanpak.
Bestaan naast de bekende kwaliteitsstandaarden ook klantspecifieke eisen?
Waar BRC, IFS en FSSC22000 als doel hadden de wildgroei onder de specifieke standaarden tegen te gaan, zien we dat sommige klanten aanvullende eisen hebben bovenop deze standaarden. Enkele Nederlandse retailers voeren bijvoorbeeld aanvullend Product Integrity Audits (PIA) uit. Précon kan u uiteraard helpen deze klantspecifieke eisen binnen uw bedrijf te implementeren.
Wat kan Précon voor mij betekenen bij de voorbereiding op een externe audit?
Nadat de eisen vanuit de kwaliteitsstandaard binnen uw bedrijf zijn geïmplementeerd, kan Précon u ondersteunen in aanloop naar de externe audit. Hierbij kijken we samen met u wat nodig is om klaar te zijn voor de externe audit. Dit doen we aan de hand van een interne audit. Aan de hand van deze generale repetitie weet u precies wat nog moet gebeuren om tijdens de externe audit tot een succesvol resultaat te komen.
Toon alle veelgestelde vragen

Stel uw vraag online

Binnen 1 werkdag nemen we contact met u op

Direct contact

Onze professionals helpen u graag

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief