Uw ervaren partner voor Specificatiebeheer

Het opstellen en up-to-date houden van specificaties is een complexe taak. Fouten in de brongegevens kunnen grote gevolgen hebben. In geval van een recall moeten grondstofgegevens, zoals land van herkomst en samenstelling, zorgvuldig zijn gedocumenteerd.

Van het ontwerpen en verbeteren van een geautomatiseerd specificatiesysteem tot het invoeren en controleren van alle vereiste gegevens, onze consultants hebben ruime ervaring op gebied van specificatiebeheer.

Wij werken dagelijks met diverse specificatiesystemen, zoals SIM en PIMDAM. Ook voor het opstellen van Vital rapportages ter onderbouwing van uw allergenenmanagement bent u bij Précon aan het juiste adres.

Afspraak maken
<Of bel NL +31 (0)30 65 66 010

Onze aanpak

Wanneer op uw afdeling specificatiebeheer (tijdelijk) onvoldoende capaciteit beschikbaar is, terwijl er een grote golf van nieuw in te voeren specificaties aan komt, dan kunt u flexibel gebruik maken van een van onze professionals.

Onze consultants hebben ruimschoots ervaring met het opvragen van alle benodigde brongegevens. En met het invoeren van de diverse systemen, zoals GS1, ERP, SIM, TraceOne, PIMDAM en PS in Food. Wij werken altijd volgens de meest recente wet- en regelgeving en zijn bekend met de protocollen die de diverse retailers hanteren. De consultant werkt bij u op locatie of op afstand in de digitale omgeving.

Voorkom een recall

Het opstellen van een specificatie is een complex proces en fouten kunnen verstrekkende gevolgen hebben, met zelfs een recall als gevolg. Met een online systeem automatiseert u het proces van specificatiebeheer dusdanig dat de foutkans enorm wordt gereduceerd.

Voordelen geautomatiseerd specificatiebeheer.

  • Productspecificaties en etiketinformatie in iedere gewenste taal en lay-out
  • Allergenen inzichtelijk in één overzicht
  • Meerdere templates mogelijk (bijvoorbeeld per merk of klant)
  • Automatisch eindproductspecificaties opstellen
  • Leveranciers kunnen zelf de grondstofinformatie invoeren
  • Koppeling met systemen als PSinFoodservice en GS1
  • Gegarandeerd tijdwinst en geringe foutkans met de module specificatiebeheer

Veelgestelde vragen

Welke ervaring heeft Précon met het proces ten aanzien van specificaties?
Onze consultants bieden al sinds de oprichting in 1993 een toegevoegde waarde bij klanten door het adviseren, begeleiden of ondersteunen bij specificatiebeheer. Bijvoorbeeld bij het ontwerpen en verbeteren van een geautomatiseerd specificatiesysteem of het ontwikkelen van een op maat gemaakt specificatie- en etiketteringsbeleid.
Voor het automatiseren van het specificatiesysteem maken we bij Précon gebruik van Quasydoc.
Is het mogelijk het proces van specificaties te digitaliseren?
Onze professionals komen bij klanten regelmatig in aanraking met digitaliseringsvraagstukken. Bij Précon gebruiken we Quasydoc, een geïntegreerd software pakket voor het beheer van kwaliteitsgegevens. In veel gevallen kan een koppeling gemaakt worden met uw ERP-systeem. Ook koppelingen met GS1 en PS in Food zijn mogelijk. Door de gestructureerde invoer van grondstoffen worden eindproductspecificaties snel en betrouwbaar gegenereerd. Ook bij een receptuurwijziging worden de ingrediënten, voedingswaarden en allergenen foutloos aangepast. De kans op fouten in de etikettering neemt hiermee drastisch af.
Kan ik mijn specificatiebeheer door Précon uit laten uitvoeren?
Dat is zeker mogelijk. U kunt het proces van specifcatiebeheer geheel of gedeeltelijk aan ons uitbesteden. Heeft u tijdelijk onze hulp nodig? Ook dan kunt u gebruik maken van een interim consultant van Précon.
Onze consultants werken dagelijks aan de invoer en controle van specificaties in diverse systemen, zoals Quasydoc, Eclarion, PIMDAM, SIM, TraceOne, GS1 en PS in Food. Tijdens het proces nemen wij contact op met uw grondstofleveranciers om de benodigde informatie naar boven te halen. Wanneer u specificaties aan een retailer moet aanleveren, zorgen wij er niet alleen voor dat de ingevoerde informatie aan wetgeving voldoet, maar ook direct aan het protocol van de betreffende retailer.
Mijn afnemer vraagt om een VITAL berekening, wat nu?
Een belangrijk onderdeel van duidelijke en betrouwbare informatie op het etiket is de informatie over risico’s op allergenen. Om deze risico’s in kaart te brengen is een VITAL berekening nodig. VITAL is een risicobeoordelingssysteem om te bepalen of ruisbesmetting met allergenen op de verpakking vermeld moet worden.
De consultants van Précon kunnen voor u de concentratie van het allergeen berekenen en toetsen aan de gestelde drempelwaarden. Als de concentratie onder de drempelwaarde blijft is er geen waarschuwing op het etiket nodig. Bij een hogere concentratie vormt het product een risico voor de allergische consument en zal een waarschuwing geplaatst worden. Om die berekeningen te maken moet veel informatie verzameld worden. Kruisbesmetting kan namelijk voorkomen in het eigen productieproces, maar kan ook aanwezig zijn in de grondstoffen.
De VITAL rapportages vormen een betrouwbare onderbouwing voor het wel of niet vermelden van kruisbesmeting op het etiket.
Welke informatie bevat een specificatie?
Naast alle wettelijk verplichte vermeldingen die op een etiket moeten worden gedeclareerd, bevat een specificatie aanvullende informatie over het product, de verpakking en de distributie. Dat kan zijn: organoleptische informatie, receptuur met percentages en landen van herkomst, microbiologische en analyse-gegevens, verpakkingsmaterialen, certificaten van voedselveiligheidscertificaten of keurmerken, enz.
Er bestaat geen eenduidig format voor een specificatie, vandaar dat er zoveel verschillende versies bestaan.
Toon alle veelgestelde vragen

Stel uw vraag online

Binnen 1 werkdag nemen we contact met u op

Direct contact

Onze professionals helpen u graag

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Kantoor België is verhuisd! Het nieuwe adres is: Franklin Rooseveltplaats 12 bus 6, 8ste verdieping, 2060 Antwerpen

X